rakan-rakan vip

Wednesday 25 April 2012

mousse mangga

 Assalamualaikum........
           selamat petang dan salam sejahtera serta di harap ceria-ceria di hari rabu ini.kakna lambat berentry tentu kawan-kawan sekarang ni sedang bersiap menyiapkan menu petang untuk keluarga.

 di atas pertanyaan kawan fb untuk kegunaan whipping cream.kakna pun buatlah resepi ini yang kakna ambil dari majalah masakkan.kadang kita tersilap beli dan tak tahu nak buat apa dengan apa yang kita terbeli.selalunya whipping cream ni untuk hiasan kek.yang selalunya la.. sebenarnya banyak kegunaannya.cuma kekadang kita takut nak mencuba..

yang ini kakna hiaskan dengan mangga.yang kosong tu kakna lupa nak hias.mousse ni sedap di makan sejuk.lebih kurang ais krim la pulak.jom cuba.

MOUSSE MANGGA
sumber:majalah masakkan.
by: kakna

bahannya A :
85gm biskut tiger (biskut lain pun boleh)
100gm mentega

bahan B:
250gm puri mangga
400gm whipping cream
35gm gelatin
250ml air
1/2 biji perahan lemon.
80gm gula kastor

caranya:
bahan A:
biskut di ramas halus dan gaul dengan mentega, ratakan dalam loyang.seeloknya guna loyang yang boleh di buka tepinya.loyang 7" yang kakna guna.simpan dalam peti ais agar ia mengeras.

bahan B:
pukul whipping cream hingga mengeras dan ketepikan.masak gelatin hingga sebati dengan api perlahan.biarkan sejuk.kemudian masukkan puri mangga,jus lemon dan gula ke dalam whipping ream dan kacau rata.masukkan gelantin dan kacau rata.seeloknya guna whisk.kemudian tuang keatas lapisan A.masukkan dalam peti sejuk lebih kurang 4 jam.boleh hias dengan potongan mangga dan hidang sejuk.

3 comments:

  1. as-salam kakna
    MOUSSE MANGGA ni npk sedap..mmg sesuai dimakan sejuk2..

    ReplyDelete
  2. Malam kak na, rajin nya akak hari hari pun ada buat cake.. mau lah jadi neighbour akak biar dapat merasakan ..hehe sedap nih mousse mangga nya..slurrp

    ReplyDelete
  3. salam kak na
    sedap nie kak..sy x pernah cuba lg nie.hehhee nk sikit kak..he hee

    ReplyDelete