rakan-rakan vip

Sunday 13 November 2011

puding roti gulung


Assalamualaikum...
              ari ni kakna ada entri puding roti gulung.kakna ambil dari blog ummi@home sweet home.cuti2 ni terfikir la.. nak masak apa yang special.. kakna nak cari yang senang je la dengan keadaan adam yang tak boleh diam sesaat ni kecuali tidur.kalau di ikutkan hati ingin mencuba perbagai resepi yang rakan2 blog buat.semuanya sedap2 belaka.terima kasih lah pada kawan2 yang sudi mengunjung teratak cubaresepibaru ni.


yang ini kakna dah potong untuk lebih menarik lagi entri ni.kakna tak buat kuah kastad sebab budak2 lebih sukakan coklat..

PUDING ROTI GULUNG
bahannya

7 keping roti - buang kulit tepi
jem blueberry secukupnya - kakna guna bluebery pai
3 biji telur
40 gm gula kastor
200ml susu cair/sejat
1 sudu besar tepung kastad
1/2 sudu besar tepung jagung
1 sudu kecil esen vanila
30gm hirisan badam/secukupnya [kakna guna kismis je]
sedikit mentega untuk di sapu pada loyang

caranya
sapu jem pada roti dan gulung kemas2.atur roti di dalam loyang 20x11cm.kakna guna loyang yang empat segi tepat sebab tak da loyang macam tu.jangan lupa sapu mentega terlebih dahulu.
pukul telur kemudian tambah gula dan pukul hingga sebati.masukkan susu,esen vanila,tepung kastad dan tepung jagung.gaul sebati dan tuang adunan ni ke dalam loyang yang berisi roti tadi.tabur badam rata di atasnya.masukkan dalam oven yang telah di panaskan terlebih dahulu.pada suhu 170c selama 30 minit atau kekuningan di atasnya.boleh juga di hidangkan dengan sos kastad.

2 comments: