rakan-rakan vip

Sunday 29 January 2012

jemput-jemput pisang


Assalamualaikum........
               selamat pagi dan salam ceria pada kawan2 semua.kita mulakan hari pertama minggu ini dengan ceria hendaknya.selamat menjalankan tugas masing2 dengan gembiranya....

hari ini kakna tak ada entry yang menarik pun.hanya sekadar nak berkongsi cara atau petua yang kakna tahu saja.menarik pun tidak sekadar pengetahuan untuk rakan2 atau pada yang suka mencuba macam kakna ni.di sebabkan pagi ni kakna sarapan dengan cucur kodok ni.teringat kakna adakah yang dah tahu cara kakna buat kuih ni. jom kita tengok...

JEMPUT-JEMPUT PISANG
bahannya:
1 sikat pisang
200 gm kelapa parut
11/2 - 21/2 cawan tepung gandum
8 sudu besar gula [kakna tak suka manis]
2 sudu teh garam
air secukupnya.

caranya:
pisang di leyek bersama kelapa parut hingga sebati.masukkan tepung,gula dan garam gaul rata sambil masukkan air sedikit2 hingga mendapat bancuhan yang di kehendaki.panaskan minyak dan goreng macam biasa.siap bolehlah di hidang dan rasakan perbezaan yang selalu kita buat sebelum ni.

2 comments:

  1. As'salam KakNa

    selalunya ct kalau buat cekodok pisang ni tak pernah letak kelapa. Tapi resipi dari KakNa ni nampak berbeza, boleh cuba nanti mesti lagi terasa lemak2 kelapa tu kan. tr kasih Kak :)

    ReplyDelete
  2. Met Pagi kak na. sama dengan kak CT ,melly juga ngga pernah letak kelapa buat jempu2 pisang ini,mungkin lebih gurih yah kak rasanya. kapan kapan mau coba juga.

    ReplyDelete