rakan-rakan vip

Wednesday 8 February 2012

karipap roti

 Assalamualaikum.......
                   selamat pagi dan salam ceria untuk semua.. senyum-senyum di pagi yang ceria mulakan hari yang indah hendaknya.yang pasti tugas tetap di jalankan tak kira di mana kita berada..

pagi ni kakna cuma ada entri yang kakna tengok di umah izah beberapa lama ya.. kakna pun dah tak ingat.kakna ada tengok izah buat karipap ni.kebetulan kakna buat karipap kakna lebihkan intinya.kakna cuba buat dengan roti lak.intinya kakna guna resepi biasa kakna.anda juga boleh buat intinya mengikut citarasa sendiri.

KARIPAP ROTI:
bahannya:
8 keping roti potong
1 biji telur [untuk gris]

intinya:
4 biji kentang
2 sudu rempah kari daging
2 sudu cili kisar
30gm udang [udang kering boleh juga]
2 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
daun sup
garam
gula
caranya:
ubi kentang di potong dadu.bawang besar pun di potong dadu.udang di potong kecil2.jika udang kering di mesin halus.panaskan 2 sudu minyak kemudian tumis bawang besar dan bawang putih hingga naik bau.masukkan rempah kari dan cili kisar masak seketika.masukkan kentang dan tambah air jika perlu.masukkan udang dan kacau.bila ubi dah empuk masukkan garam dan sedikit gula secukupnya.bila dah siap bolehlah tabur daun sup yang telah di potong halus.

caranya:
roti di potong bahagian tepinya.kemudian masukkan inti dan lipat dan tekan dengan garpudi tepinya.buat hingga habis sambil panaskan oven.sapu dengan telur di atas roti.kemudian bakar dalam oven hingga perang.bolehlah di keluarkan.sedap di makan panas2 ranggup..

3 comments:

  1. Pagi kak Na.. wah betul juga idea nya.kadang kalo buat curry puff ada terlebih inti,boleh lah buat macam ini.. ambil satu yah kak.

    ReplyDelete
  2. Good morning Kak Na. Assalamualaikum. nmpk sedap dan senang je, kan.

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum kakna..
    ni kalau buat rangup2 sedap makan panas2 kan. tapi kalau dah sejuk liat la sikit. hehe..

    ReplyDelete