rakan-rakan vip

Friday 17 February 2012

son tam


Assalamualaikum.....
               selamat petang dan salam ceria.esok cuti hujung minggu nak kemana?. cuti hujung minggu tak semestinya pergi cuti ye.. ada saja halnya.masa cuti2 ni la nak buat apa2 kerja di luar kerja harian kan..hari minggu sibuk pergi hantar anak balik asrama atau pergi jenguk anak kat asrama.tu la kerja kita sebagai ibu bapa.sebagai anak lak tak lupa balik jenguk mak dan ayah di kampung.

jom layan son tam dengan kakna.kakna dapat resepi son tam ni dari kawan kakna yang sememangnya orang siam.melayu tau,dia kawin dengan orang sini.bila berbual tu asyik tanya resepi siam je.dia pun tak pandai sangat.cuma apa yang biasa di masak sendiri je.nampak mudah nak tahu sedap tak sedap buatlah ikut selera kita.
SONTAM.
bahannya:
1/4 biji buah betik tua [belum masak]
1 batang karet
1 biji tomato
3 batang kacang panjang
3-4 ulas bawang merah
10 biji cili padi [ikut kehendak pedasnya]
2 sudu besar udang kering.
3-4 sudu besar kacang tanah
air limau nipis
sos ikan.

caranya:
buah betik dan karet di sagat memanjang.tomato di potong halus memanjang.kacang panjang di potong 1-11/2 cm.udang kering di goreng garing dan juga kacang tanah.biasanya orang siam ada lesung kayu.kita boleh juga guna besen plastik jaga2 jangan kuat sangat bila tumbuk.kakna tumbuk dalam lesung batu.bawang di potong kemudian masukkan dalam lesung.tumbuk sikit2 saja.masukkan udang dan kacang tumbuk pecah2 aje.kemudian tumbuk cili padi agak2 pecah.boleh juga tumbuk satu2 bahannya dan masukkan dalam besen bersama betik tadi.kemudian satukan sambil di gaul dengan alu lesong batu tadibersama semua bahan dan masukkan air limau nipis dan sos ikan.peringatan sos ikan masin masukkan sikit2 dan rasa.bila dah cukup rasa siap di hidang.

3 comments:

  1. Sore Kak Na.. Melly suka makan son tam ini biasa melly sebut nya salad papaya, biar senang panggil nya..hehe Biasanya beli kat luar ,malas mau buat sendiri karena yang lain tak ada yg suka. Happy weekend yah kak.. ;)

    ReplyDelete
  2. Assalam kak na,
    son tam kita pernah buat dulu....
    kita sorang aje yang makan..yang lain lalu aje..hehe..
    tapi kalau compare somtam dengan kerabau mangga kita lagi suka yang mangga tu kak..

    ReplyDelete
  3. suka... masa makan kat rantau panjang huh.. teringat2 kesedapannya sampai sekarang..

    ReplyDelete