rakan-rakan vip

Thursday 27 October 2011

siakap tiga rasa

assalamualaikum...........
                   biasa la kan..... ikan tiga rasa semua orang tahu.kakna hanya nak perbanyakkan entri kakna ni.maklum la... nanti blog kosong lak.tapi kalau sesiapa nak cuba tak kisah.sudi-sudilah.tapi jangan lupa bagi tau sumbernya dari cubaresepibaru ni..
kakna selalu juga masak tiga rasa ni.tapi di perbagaikan dengan bahannya yang kekadang di ubah suai mengikut apa yang ada dalam peti ais.ikut mood la tu...ok la jom kita cuba...

IKAN SIAKAP TIGA RASA
bahannya:
1 ekor ikan siakap
1 biji tomato
1 potong nenas
1 biji bawang besar
1 batang karet
6 biji cili padi*
2 cm halia*
2 ulas bawang putih*
1 batang serai*
1/2 botol cili sos (botol kecil)
2 sudu sos tiram
garam dan gula secukupnya

caranya:
ikan di basuh dan dilumurkan garam kunyit dan sedikit tepung jagung.goreng seperti biasa dan ketepikan dulu.minyak yang di gunakan untuk goreng ikan tadi boleh digunakan semula untuk tumis.kurangkan minyak tadi dan masukkan bahan yang bertanda*. bahan * ini hendaklah dipotong nipis2. setelah garing masukkan karet yang telah di potong.kemudian masukkan bawang besar yang telah di belah empat.kemudian masukkan tomato dan nenas yang telah di potong.kacau dan masukkan sos cili dan sos tiram.kacau hingga masak dan kepekatan yang di kehendaki.boleh tambah air jika nakkan kuahnya cair.kemudian rasakan dengan garam dan gula secukupnya.siap bolehlah dituang ke atas ikan dan siap di hidang.

2 comments: