rakan-rakan vip

Thursday 27 October 2011

pecal mudah

 assalamualaikum............
                  mai makan pecal dengan kakna.pecal ni mudah je.kakna guna bahan pun yang mudah.pecal ni boleh guna bahan apa saja yang kita gemar.boleh di tukar -tukar sayurnya.kalau di kampung boleh guna jantung pisang,nangka muda dan apa-apa yang boleh di makan sebagai ulam mengikut selera masing-masing.kakna pun guna bahan yang ada aje...

yang ni dah siap redy untuk gap je.. ni.kuahnya kakna buat cara mudah je.kakna ni sekarang sibuk dengan adam yang lasak dan mertua yang uzur.sebab tu la lambat je nak entri.walau bagaimana pun ada je kesempatan kakna tetap masukkan entri.

PECAL
bahannya:
untuk sayur
1 ikat pucuk ubi
1 ikat kangkong
50 sen taugeh
1bungkus tempe
3 keping tauhu

bahan untuk kuah kacang:
150 gm kacang tanah
8 biji cili kering
1 s.k pase asam jawa
gula dan garam secukupnya.

caranya:
untuk sayur:
pucuk ubi dan kangkong direbus hingga empuk.taugeh di celur.tauhu dan tempe di potong dan goreng hingga masak.pucuk ubi dan kangkong di potong dan ketepikan dahulu.

untuk kuah:
kacang di basuh dan goreng dengan sedikit minyak hingga masak.cili kering pun di goreng.jangan biar lama cili nanti hangus.bila mengoreng cili kena cepat2 kacau dan angkat.sebab cili cepat hanggus.setelah siap di goreng bolehlah di mesin kacang dan cili.masukkan dalam periuk dan tambahlah gula dan garam secukupnya.seeloknya gula di lebihkan.masukkan sedikit air dan kacau.tambah lagi hingga mendapat adunan yang pekat sambil kacau di atas api.masukkan asam jawa dan kacau hingga didih.siap di hidang.

1 comment:

  1. enak jika dimana bersama ayam golek impiana
    http://sudutbonda.blogspot.com/2011/10/ayam-golek-impiana.html...cuba lahh

    ReplyDelete