rakan-rakan vip

Wednesday 7 December 2011

apam



Assalamualaikum.....
             selamat meniti hari2 berlalu... Ari ni kakna ada apam balik kalau tak silap kakna namanya.selalunya apam balik yang rangup dan berintikan kacang dan jagung.kakna pun tak tahu nama apam ni yang sebenarnya.kakna ambil resepi ni dari kawan fb.kulitnya memang apam intinya pula inti kelapa.inti ketayap semua orang tahukan.sedap dan mudah untuk membuatnya.kakna guna acuan karipap untuk membentuknya.jom kita tengok resepinya..

APAM
bahannya:
1 cawan tepung gandum
1 biji telur
1 cawan air
1 sudu kecil yis mauripan
2 sudu kecil gula
2 sudu kecil eno
pewarna
inti kelapa secukupnya.

caranya:
satukan tepung,telur,gula,yis dan air kacau rata hingga sebati.titiskan pewarna yang di sukai.kacau.akhir sekali masukkan eno dan kacau rata.ambil sesudu tuang atas kuali dan ratakan seperti membuat ketayap.api hendaklah perlahan.setelah masak bolehlah masukkan inti dan lipat dua.tekan di tepi kuih dengan jari agar melekat.kakna guna acuan karipap.

6 comments:

  1. as'salam sdp kuih ni pernah makan perasa pandan dln nya inti cam kaya/kacang merah..ada jual kat pekan sari temerloh...x silap saya kuih dari sebelah pantai timur ni

    ReplyDelete
  2. Salam..saya dah pernah rasa kuih ni,sedap aje,tp lom pernah cuba..

    ReplyDelete
  3. sedap nye.. nk tnya eno 2 ape?

    ReplyDelete
  4. waalaikum salam sheila.memang boleh diperisakan mengikut kegemaran kita.kakna letak warna oren tak berperisa apa pun.

    ReplyDelete
  5. Rohah bolehlah cuba resepi dah ada

    ReplyDelete
  6. Anonymous.. eno tu.. eno yang di guna untuk buat minuman.ada perbagai perisa.selalunya untuk buat kuih guna yang biru.

    ReplyDelete