rakan-rakan vip

Monday 16 April 2012

tepung bungkus

 Assalamualaikum..........
            salam sejahtera dan salam ceria pagi selasa.Alhamdulillah... masih ada kesempatan lagi hari ini untuk kita meneruskan tugas harian.

hari ini kakna masih lagi dengan kuih tradisional.sebenar kuih ni biasanya di panggil tepung bungkus.ada yang panggil dengan nama baru puteri dua sebilik.kakna dapat resepi ni dari mak mertua.mertua kakna buat untuk tempahan.kadang-kadang bila balik kampung kakna menolongnya buat kuih ni.jadi tahu la resepinya.kalau mertua kakna buat jualan (letak pada orang jual kuih) cepat je habis.dah lama tak merasa kuih ni sebab mak mertua dah uzur.jadi ini lah percubaan pertama kakna dengan resepi dan petua dari mak mertua.jom layan resepinya...

TEPUNG BUNGKUS
by: kakna
(dapat 20 biji)

bahannya:
2 cawan tepung beras
5 cawan santan
secubit garam
1 cawan tepung pulut
20 keping daun pisang(di layur)

untuk inti kelapa:
1/2 biji kelapa parut(putihnya saja)
100gm gula merah
2-3 sudu gula putih (ikut rasa)
2 helai daun pandan
secubit garam

caranya:
kita mula dengan membuat inti terlebih dahulu.masak gula merah dengan sedikit saja air dan tapiskan.masukkan kelapa parut,daun pandan dan secubit saja garam.kacau atas api sederhana hingga pekat dan agak kering sedikit.jika suka manis boleh tambah gula pasir.bila dah agak pekat bolehlah angkat dan sejukkan.bila dah sejuk gentel bulat-bulat sebanyak 40 puluh biji.kemudian bancuh tepung pulut seperti membuat buah melaka dan masukkan inti yang telah di gentel tadi.simpan dalam peti ais sementara menunggu .
cara membuat adunannya:
masukkan tepung dalam periuk bersama santan dan secubit garam.kacau diatas api yang sederhana hingga pekat dan cepat-cepat angkat.dan terus bungkus ketika masih panas hingga habis.jangan lupa intinya di masukkan dua biji untuk satu bungkus.bila sudah habis membungkus biar sejuk dulu kuihnya dalam 30 minit.panaskan kukusan dengan api sederhana dan kukus kuih selama 20-30 minit.bila dah masak siap dihidang.


5 comments:

  1. salam kak na..sedapnya kak..saya suka kuih ni...:) santan lak tak dek nak buat..huhuhu..inti ada dah...hehehe

    ReplyDelete
  2. cumel la color tu...izin copy ya

    ReplyDelete
  3. salam kak na
    cantiknya kak..dah lama kita x makan kuih nie...rindu pulak..nk merasa..he hehe:)

    ReplyDelete
  4. Kak na, dilla suka kuih ni...mmg sedap.

    ReplyDelete
  5. saya suka sangat kuih ni. lama dah tak mkn. lemak2 je..aduiii..terliur la

    ReplyDelete