rakan-rakan vip

Sunday 15 April 2012

onde-onde


Assalamualaikum..........
              salam sejahtera dan salam ceria semua.hari ini kakna mulakan dengan seribu kemaafan dari kawan-kawan yang selalu datang bertegur sapa dengan kakna.tahu kenapa..?
sebab kakna tak jawab balik komen kawan-kawan.sebenarnya kakna tak jawap sebab nanti kawan-kawan tak sempat nak tengok pun.macam tu kakna ni pun..  jadi kakna berkunjung balas ke rumah kawan-kawan semula untuk berkomen ni.itulah ribuan maaf yang kakna pohonkan....

berbalik pada resepi hari ini, percubaan kakna membuat kuih bom.memang kakna tak pernah buat kuih ni.tambah-tambah dengar dari pengalaman orang.kuih ni meletup bila di goreng.kuih bom katakan...  satu hari kakna nampak dalam FB kawan ni.gerenti jadi dari Faridah harun.kebetulan inti pau ada lebih hari tu.jadi kakna pun cuba... akhirnya.. Alhamdulillah... berkat kemahuan jadi...  terima kasih pada empunya resepi dan mohon halalkan..

ONDE-ONDE
bahannya:
250 gm tepung pulut
5 sudu besar tepung gandum
1/4 cawan minyak masak
air garam secukupnya (1 sudu teh garam)
bijan secukupnya.
inti boleh semak dalam resepi pau kacang hijau.

caranya:
gaul tepung pulut bersama tepung gandum dan masukkan minyak dan gaul sebati.masukkan air bergaram sedikit-sedikit dan uli hingga menjadi doh.kemudian bahagi doh kepada beberapa bahagian yang di kehendaki.isi inti yang telah di bulatkan terlebih dahulu sebelum di masukkan dalam doh.ambil doh kecil dan lemperkan kemudian masukkan inti dan tutup doh dan golek-golekkan hingga bulat.kemudian golekkan dalam bijan hingga rata.untuk lebih mantap lagi.golekkan semula dalam bekas lain agar bijan betul-betul lekat pada kuih.siap semua doh bolehlah di goreng hingga kekuningan.siap di hidang.

6 comments:

  1. Hi Kakna...hmmm petang nih nak kene beli onde2 kat kantin office dan makan sama kopi best jugak kan. Kalu senang2 tu Kakna singgah la yer blog saya kat www.blogmakanbest.blogspot.com topik pasal makannnn memanjang hehe.Follow ok? TQ TQ

    ReplyDelete
  2. Salam Kak..kat terengganu panggil buah bom..tak kisah la nama apa pun kan.. yang penting sedap kan.. =)

    ReplyDelete
  3. salam kenal kak..tertarik saya dgn resepi kuih ni...bila2 rajin nak cuba..:)

    ReplyDelete
  4. Salam kak na,dilla mmg suka kuih lama2 ni...sedap.mungkin dh sebati kot dgn lidah...

    ReplyDelete
  5. kadang-kadang bila goreng dia meletup kan... ogyep panggil kuih bom...

    ReplyDelete
  6. qiqiqi..sesuai namanya yah kak kue bom,jadinya meletup.. kalo di tempat melly di indo ini di sebut kue onde onde.

    ReplyDelete