rakan-rakan vip

Tuesday 17 April 2012

kuih koci labu


Assalamualaikum.......
              salam sejahtera dan salam ceria di pagi ni bersama cahaya sang suria yang baru nak memancarkan cahayanya yang nyaman.dengan udara yang sejuk membuatkan kita semua menjadi segar dan ceria.

sekali lagi kakna menghidangkan kuih tradisional untuk hari ini.kebetulan ada inti dan bahan yang di perlukan.dah lama kakna tak buat kuih koci labu ni.asal kuih dari mana kakna dapat pun dah lupa.sebab dah 20 tahun lamanya kakna mengamalkan resepi ni.cara membungkusnya pula pertama kali kakna bungkus cara ni.ok jom layan resepi.

KUIH KOCI LABU
by:kakna
bahannya:

250gm labu manis (kukus dan lenyek)
2 cawan tepung pulut
secubit garam
air secukupnya.
daun pisang (layur dan potong)
2-3 sudu minyak masak.(boleh juga guna santan pekat)

bahan inti:
1/2 biji kelapa
100gm gula merah
2-3 sudu gula putih
2 helai daun pandan
secubit garam

caranya:
masak inti terlebih dahulu,masukkan semua bahan dalam periuk dan masak atas api hingga sebati semua bahannya dan ketepikan.
dalam mangkuk masukkan tepung pulut dan labu yang sudah dileyek.gaul hingga sebati dan masukkan sedikit garam dan gaul lagi.masukkan air sedikit-sedikit sambil uli hingga jadi doh seperti buah melaka.bahagi doh kepada beberapa bahagian dan isikan dengan inti serta bulat-bulatkan.sediakan daun pisang yang dah di potong mengikut saiz kuihnya.masukkan sedikit minyak masak dalam mangkuk kecil.kemudian golek-golekkan doh yang dah siap berinti dalam minyak,angkat dan bungkus dalam daun pisang.ulang hingga habis.susun dalam kukusan dan kukus selama 25-30 minit.siap di hidang.

9 comments:

  1. Salam kak na,last week anak minta buat koci tak buat2 lg.ni tgk kak na saji koci br teringat ank nk...mgu ni kena buat juga.kami suka koci tp koci labu ni belum penah buat lg la...boleh cuba juga ni...

    ReplyDelete
  2. salam kak...kuih koci..saya suka kuih ni...sedapnya...ada labu skit..boleh la cuba..:)

    ReplyDelete
  3. Alahai.... memang favourite kak noor kuih koci ni. Kalau betul gayanya (inti sedap dan dohnya pun lemak) sekali makan mau 4 - 5 bungkus ni. Tapi Kak Noor tak pernah makan kuih koci yang menggunakan campuran labu untuk membuat dohnya. Nampak mudah resepi ini. Harap-harap Kak Noor dapat cuba buatnya nanti. Mohon kongsi resepi ini dalam blog kak noor ye nanti! Itupun kalau menjadi.... seperti yang kak na buat.

    ReplyDelete
  4. slm zirah dan slm kenal Kakna,,,,
    nmpk sedap kuih koci tu...QH blum penah rasa kot kuih koci labu mcm ni...bleh la nti QH cuba pula yer...

    ReplyDelete
  5. Salam kakna, sedapnya nampak koci labu tu.... pebret kak rose ni tp dari dulu x pandai2 nak membungkus koci! keras tangan sungguh kan!

    ReplyDelete
  6. salam kak na, sedapnya kuih koci. lapar pulak hujan2 ni

    ReplyDelete
  7. Kak Na..masih ada ngga.. jadi mau..nyam..nyam

    ReplyDelete
  8. Salam,
    Sedap sesangat..pebret saya..

    ReplyDelete
  9. Salam kenal.
    kuih koci labu ni mak saya selalu buat...feveret saya ni.

    ReplyDelete