rakan-rakan vip

Wednesday 21 March 2012

pau kari


Assalamualaikum.........
            selamat pagi dan salam ceria bersama sang suria yang sedang menampakkan diri bersama sinarannya.sihat dan segar di pagi hari ini hendaknya pada kawan-kawan semua.tahniah pada yang ada anak-anak yang baru mendapat keputusan spm.debaran menanti selama ini dah pun terurai.tahniah...

 inilah hasil pau yang kakna buat.gebukan.. seingat kakna pernah sekali dulu buat pau ni.lepas tu inilah percubaan yang kakna buat pula.kakna ambil dari umah kakna ummi resepi yani .minta halal resepinya.memang gebu dan terasa macam seronok la pula nak menggepau lagi lepas ni.kakna memang suka kalau resepi yang di cuba menjadi dan berkongsi dengan kawan-kawan.

entah mengapa sudah terbiasa agaknya kalau makan pau mesti nak dibuang kulitnya.padahal pau di buat sendiri dah tentu kebersihannya.bila dibuang kulitnya bertambah gebu lagi pau tu kot... apa-apa pun tak kisah la..asal jadi hasilnya memang berbaloi.

PAU KARI
sumber: ummi (home sweet home)
resepi: yani (myresepi)

bahannya:
300gm tepung pau /tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
1/4 sudu kecil garam
160-165 gm air suam
2 sudu kecil yis kering
21/2 sudu gula halus
1 sudu besar lemak sayur (shotening)
inti

caranya:
campurkan tepung,baking powder dan garam.kacau hingga rata.dalam bekas lain satukan air suam,gula dan yis.kacau hingga sebati dan larut.kemudian satukan larutan yis dengan tepung dan uli hingga licin.kemudian masukkan lemak sayur dan uli lagi hingga licin.rehatkan doh 30 minit atau hingga kembang.kemudian uli semula dan bolehlah di bahagi kepada beberapa bahagian yang anda suka.kakna buat 18 ketul.kemudian bulat-bulatkan dan masukkan inti.biar 20 minit atau hingga kembang baru kukus.dengan mengunakan api yang kuat kukus pau selama 15-20 minit.jangan buka tudung kukusan sebelum masak paunya.

INTI
sumber: kakna sendiri
bahannya:
2 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
200gm isi ayam
2 sudu rempah kari
garam dan gula

caranya:
panaskan 2 sudu minyak masak.kemudian tumis bawang putih.masukkan rempah kari yang telah di bancuh dengan sedikit air.masak rempah hingga masak atau pecah minyak.masukkan bawang besar yang telah di potong dan isi ayam yang telah di dadukan.masak hingga agak kering sedikit supaya mudah untuk di intikan.masukkan garam dan gula secukupnya.siap untuk filling.

5 comments:

  1. As salam kak.ana,
    sedap nmpaknya...:)

    ReplyDelete
  2. Salam kakna! sedappp pau! kita pun plan nak buat pau tp inti kelapa hihihi.... ank2 kita kalau mkn pau suka cicah kari, dia org nak kosong2 gitu jerr :D

    ReplyDelete
  3. pau..sedapnya..tp xpernah nak belajr buat...ada resepi ni blik rumah boleh cuba

    ReplyDelete
  4. Suka pau.. mintak satu.. Salam perkenalan. jom blogwalking @ ogyep

    ReplyDelete
  5. Mau pau kari nya.. tak pernah buat pau sendiri.

    ReplyDelete