rakan-rakan vip

Tuesday 20 March 2012

nasi ayam sos lada


Assalamualaikum..........
             selamat pagi rabu dan salam ceria untuk semua.dah nak habis minggu ni,cepat masa berlalu.tak tahu nak bercerita apa dengan kawan-kawan ari ni.
jom cuba nasi ayam kakna! selalu sangat makan nasi ayam sekali sekala nak tukar menu yang ada kelainan sikit.apa pun apa yang kita dah usaha mesti berbaloi.kakna masak nasi ayam ni cara mudah saja.tentu senang untuk di ikuti.

NASI AYAM SOS LADA
untuk sup:
bahannya:
 300gm ayam (bahagian tulang pun boleh)
2 sudu besar rempah sup.
3 ulas bawang putih*
2 biji bawang besar*
2 inci halia*
rempah 4serangkai (cengkih,pala,kayu manis dan lawang)
air secukupnya
garam
perasa.

caranya:
Bahan yang bertanda * dikisar halus.panaskan 2 sudu minyak dan tumis rempah 4 serangkai tadi.kemudian masukkan bahan kisar dan kacau hingga naik bau.masukkan ayam dan biarkan sebentar sambil kacau.kemudian masukkan air secukupnya(.air di lebihkan untuk masak nasi nanti).bila sudah mendidih bolehlah masukkan garam dan perasa secukupnya.

untuk nasi:
bahannya:
500gm beras
1/2 tin susu cair
2 helai daun pandan
sup secukupnya.
3 sudu stok ayam.

caranya:
beras di cuci dan toskan.masukkan dalam periuk atau rise cooker.kemudian masaukkan susu cair da sup tadi secukupnya mengikut sukatan beras yang di guna macam biasa.masukkan daun pandan dan masak macam nasi biasa.

ayam goreng:
bahannya:
4 ketul ayam
1 inci halia
2 ulas bawang putih
3ulas bawang merah
kunyit
tepung jagung secukupnya

caranya
halia,bawang putih dan bawang merah di mesin halus.kemudian di gaul bersama kunyit dan sedikit garam dengan ayam.diperap sekejap.bancuh tepung dengan air dan celup ayam .goreng ayam hingga masak.siap

sos black pepper:
bahannya:
3 sudu besar mentega
2 sudu besar tepung gandum
300ml air panas
300ml susu segar
1 kiub ayam
1 sudu besar kicap pekat
2 sudu kecil cuka
1 sudu besar lada hitam( boleh lebih jika suka)

caranya;
cairkan mentega dalam periuk dengan api yang kecil.bila sudah cair masukkan tepung dan goreng hingga berbuih.kemudian masukkan semua bahan2 lain dan gaul rata.masak hingga pekat.jika terlalu pekat boleh tambah air atau susu.siap bolehlah di hidang dengan set nasi ayam.

3 comments:

  1. salam kakna....fuhhhh mmg nmpk sedap mkn nasi ayam dgn sos lada hitam ni....nnt liza nk try jugak la...thnx yer kakna...

    ReplyDelete
  2. Salam kakna! sedapnyer nasi ayam akak dgn sos lada tuuu, kita kalau nasi2 gini mmg suke, minggu ni kena makan nasi sekali jerr ehehe...

    ReplyDelete
  3. Assalam kak, sedapnya tgk set nasi akak ni..terliur la. rasa lapar terus perut ni..hehe

    ReplyDelete