rakan-rakan vip

Friday 23 March 2012

gulai udang

Assalamualaikum............
           selamat cuti dan salam sayang untuk semua.....         ari ni tak ada apa yang istimewa pun saja-saja masukkan entry ni.kalau nak tahu makan ringkas ni la yang senang nak masak.sebenarnya makanan laut jenis seafood ni memang sesuai di masak gulai dengan nenas.inilah yang senang tak payah nak di fikirkan.kalau ada jenis siput-siput pun inilah yang sesuai di masak.manis rasanya asli lagi.boleh cuba yang lain pun .tapi dari datuk nenek inilah resepi yang di masak dengan makanan laut ni. apa-apa pun kita yang buat dia kan..

GULAI UDANG.
bahannya:

300gm udang
1 biji nenas (sederhana)
10-15 biji cili padi*
3 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
2 batang serai
1 helai daun kunyit
1 sudu kecil serbuk kunyit
250 ml santan pekat
garam

caranya:
cuci udang dan potong nenas.mesin bahan * hingga halus.masukkan dalam periuk.serai di ketuk.masukkan semua bahan dalam periuk dan masak lah macam biasa.santan jangan banyak nanti nenas akan mengeluarkan air.siap bolehlah di hidang.

3 comments:

  1. Assalamualaikum Kak Na,
    apa tak istimewanya kak... gulai tu cukup menyelerakan sebagai hidangan tengahari. Mau bertambah dua tiga pinggan nasi...bagi rendam dengan kuahnya tu.

    ReplyDelete
  2. Salam kakna! akak g mana tu?? weken2 ni kita tak jalan pulak hb nak berehat kat rumah :D gulai udang tu yg ada nenas tu lerrr yg abis dulu suke kalau masak lauk2 mcm ni ada letak nenas mmg nenas yg abis dulu :D masam2 pedas gitu sedap!

    ReplyDelete
  3. Kami suka makan udang, emang senang yah kak kalo mau masak udang, senang di masak senang juga habis nya.. ;)

    ReplyDelete