rakan-rakan vip

Tuesday 27 March 2012

bingka kukus berpisang.

 Assalamualaikum..........
              selamat pagi dan salam mesra untuk semua.terima kasih sudi bertandang ke blog kakna yang sangat tak seberapa ni.kakna buat blog ni pun sekadar berkongsi dengan kawan -kawan apa yang kakna dah cuba.kalau tak menjadi kakna tak siarkan ini apa yang telah kakna hasilkan dan sedap jadinya.dari kata-kata pun kakna tak pandai nak olah sangat.cukup sekadar kata dua...

sebenarnya kakna nak siarkan kemarin.di sebabkan kurang masa ari ni baru kakna siarkan.apa kakna nak bagi nama pun tak tahu resepi ni.asalnya kakna guna resepi bingka roti dari rumah home sweet home (kak ummi).kakna cuba tambah pisang sebab pisang banyak kat umah ni.inilah jadinya.sedap bukannya tak sedap tambah bila simpan dalam peti ais lagi sedap.pengemar pisang mesti sukanya.

BINGKA ROTI KUKUS BERPISANG.
resepi asal : notabilia
sumber: kak ummi
di olah: kakna

bahannya:
8 keping roti
4 biji pisang berangan
200ml santan  (kara)
200ml air
3/4 cawan gula
4 biji telur
1 sudu teh garam
pewarna kuning

caranya:
masukkan santan.air,gula,telur dan garam dalam mangkuk dan kacau dengan whisk agar sebati.kacau dengan tangan saja tak perlu guna mesin.masukkan sedikit pewarna kuning.kemudian rendam roti dalam adunan.sementara itu sapu sedikit minyak pada loyang 8".pisang dipotong dua dan buang kulitnya.dengan perlahan ambil pisang dan gulung dalam roti satu persatu hingga habis sambil susun dalam loyang.tuang lebihan adunan dalam loyang.dan kukus selama 40-45 minit.siap di hidang panas atau sejuk.

4 comments:

  1. Salam kakna! kita dtg sambil lari2 anak nii hihihi... apa benda yg melibatkan pisang2 ni mmg kita suke, dulu2 tak suke sgt tapi sejak2 berjauhan ni kan byk makanan yg kita nak cuba :D nmpk sedap ni kak :-) akak dah abis jogging? kita jogging awal2 pagi sbb kalau lmbt panassssss dah lah kita ni hitam2 si tompok panda hihihi..

    ReplyDelete
  2. as-salam kakna
    wahh!! mmg best ni kakna..npk sedap..ada lagi tak Ady nak rasa bingka tu...

    ReplyDelete
  3. salam kakna,
    aritukan tercari2 jgk resepi berasaskn pisang..lps buat kek pisang ada la balance..x tau nk wt apa sy buat jemput2 jew..klu tau ada resepi nie..mmg nk cuba..insaallah lain kali nk try..:)

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum KakNa,
    Teringin sangat nak makan bingka yg berpisang sebab kita tak pernah makan lagi, mesti bestkan.... huluq la mai seketoi...hehehe

    ReplyDelete