rakan-rakan vip

Wednesday 28 March 2012

apam gandum


Assalamualaikum....
            selamat petang dan salam ceria dari kakna untuk semua.dah kenyang makan tenggahari ke..       
atau dok buat persiapan untuk minum petang pula.itu lah kita kaum ibu ni sentiasa memikirkan nak masak apa pagi petang setiap hari.kekadang keputusan idea untuk masak buat keluarga.

kakna ada tayangan apam pinggan ari ni. kakna tenggok ramai kawan2 dalam FB  buat kuih ni.sebenarnya kakna pertama kali buat ni.percubaan pertama la ni.sebelum ni pernah juga merasa.lebih sedap buat sendiri.rasanya resepi ini asalnya resepi mat gebu.apa-apa pun jom cuba dulu.

APAM PINGGAN
sumber: mat gebu

bahannya:
500gm tepung gandum.
3/4 cawan gula perang
2 cawan air.
11 gm yis kering
1/2 cawan air suam.
kelapa di gaul dengan sedikit garam.

caranya:
gaul rata tepung dengan gula.larutkan yis dengan air suam hingga sebati.kemudian tuang ke dalam tepung dan gaul sambil tambah air sedikit-sedikit. kacau dengan wishk hingga sebati dan tak bergentil.laser loyang dengan minyak.tuang adunan ke dalam loyang dan biarkan 1 jam hingga naik.kukus selama 40-45 minit.bila sejuk bolehlah di hidang dengan kelapa.

3 comments:

  1. Saya sukeee apam.. Mmg minat pulak2 apam lekit gebu tu. Hehe.. Sedap tu kakna.. Nk la sepinggan nk rasa

    ReplyDelete
  2. assalam kak na...
    first time dgr apam pinggan ni... mcm lucu pulak dengarnya.. hehe.. tp sy suka je semua jenis apam tak kira apam apa mmg suka.. tambah2 dpt cicah ngan kelapa parut yg berkulit hijau tu kan.. sedapnyer....

    ReplyDelete
  3. Salam kakna! apam oh apammmmm ehehe... kita sukeee sgt apam2 yg ada kelapa parut ni, kalau apam yg takde kelapa parut pun kita ttp mkn dgn kelapa parut hihihi... nama dia pelik sikit apam pinggan :D

    ReplyDelete